egészség

Vitaminok természetesen

Vitaminok természetesen: gyümölcsök | Egészséges magvak | Vitaminok és táplálékkiegészítők
Itt a tavasz és a természettel együtt mi is megújulunk. A hideg tél során rengeteg vitamint elvesztettünk, így hát ideje, hogy ismét feltöltsük testünk éléskamráját. De lássuk, hogy mi is hiányozhat és milyen módon juthatunk hozzá, ha nem egy marék tablettát szeretnénk bevenni a reggeli kávéval, teával.

Mivel most már egyre több friss gyümölcs és zöldség fog megjelenni a piacokon, nem hagyhatjuk ki, hogy vitamin vadászatra induljunk a szombati piacon.
A-vitamin
Kezdjük az ABC első betűjével. Az A-vitamin nagyon fontos, hogy szép maradjon a bőrünk, jó a látásunk és hiszitek vagy sem, hogy a csontjaink megfelelően erősek maradjanak. Ráadásul az A-vitamin hiányában könnyebben kialakulhatnak bizonyos daganatos betegségek.
A-vitamin hiányában a bőr könnyen kiszárad és töredezetté válik. Nem termelődik, a szem számára nélkülözhetetlen retinol, ami a fényérzékelést segíti, illetve csontjaink és fogaink sem fejlődnek megfelelően.
Természetes A-vitamin források: sárgarépa, állati belsőségek, sütőtök, sárgabarack (a sárga-piros gyümölcsök és zöldségek), spenót… Ám vigyázat, túladagolás esetén kisebb mérgezés is felléphet. Ez általában az ételből és táplálékkiegészítőkből együtt bevitt mennyiség esetén.
Ha rengeteget eszünk a fenti ételekből és mégis kóros A-vitamin hiányban szenvedünk, akkor az lehet májbetegség jele. Ilyenkor mindenképpen forduljunk orvoshoz.
C-vitamin
Híres magyar vitamin, hiszen 1928-ban Szent-Györgyi Albert volt az, aki elsőként felfedezte, majd sikeresen mesterségesen is előállította ezt a vitamint. Azóta az egyik legközismertebb a vitaminok között. Ez a vitamin nem termelődik a testben, így csak étel formájában vihető be.
A C-vitamin hiány vérzékenységhez, lassú sebgyógyuláshoz, izomgyengeséghez vezet.
Elsődleges C-vitamin források a citrusok, bogyós gyümölcsök és olyan zöldségek, mint a paprika, paradicsom, burgonya.
Mivel a C-vitamin szintén antioszidánsnak számít, ezért jó hatással van immunrendszerünkre és segít leküzdeni a betegségeket.
Bár a C-vitamint nem lehet túladagolni, mivel a felesleg a vizelettel távozik, mégis a vesekő problémára hajlamos embereknél tanácsos nem túllépni a javasolt napi 4 g C-vitamin bevitelt.

D-vitamin
Ezt a vitamint részint az ételek útján visszük be szervezetünkbe, részint már helyben állítódik elő napfény hatására. Éppen ezért fontos, hogy a téli napfényhiányos időszak után minél több időt töltsünk a szabadban, kihasználva a napfény jótékony hatását. Egy egészséges felnőtt D-vitamin szükségletét fedezheti, ha megfelelő mennyiségű időt tölt napsütésben.
Ennek a vitaminnak a legfontosabb feladata a kálcium háztartás szabályozása szervezetünkben. Enélkül a csontjaink sem lennének elég erősek.
D-vitamin források: halak, gomba, tejtermékek, belsőségek.
E-vitamin
A fiatalság vitaminja. Legalábbis nagy szerepe van a sejtek megújulásában és ennél fogva fiatalságunk minél hosszabb megtartásában. Ráadásul az E-vitamin megköti a szabadgyököket is, ami nem csak szépségünket segíti, de akadályozza a rákos megbetegedések kialakulását is. Emellett a szív és az agy egyik fontos védőeleme. Csökkentve az érrendszeri megbetegedéseket.
És, ami talán még fontosabb, E-vitamin hiány esetén férfiaknál csökkent potencia, nőknél pedig magzat károsodás figyelhető meg.
A vitamin legfontosabb forrásai a növényi olajok. Ezek a különböző olajok illetve olajos magvak, illetve hús, tojás és máj.
Túladagolni szinte lehetetlen, de a nagyobb mennyiség segíti az A-vitamin beépülését és raktározódását.
K-vitamin
Az utolsó vitamin a sorban a véralvadásért és az egészséges csontokért felel. Két forrásból táplálkozik a testünk, hogy megszerezze a kellő mennyiséget.
Egyrészt a bevitt zöldségekkel, másrészt az egészséges bélflórában termelődő mennyiséggel elégíti ki szervezetünk a szükséges igényeket.
Antibiotikum kúra után előfordulhat K-vitamin hiány, amit több zöldség bevitelével pótolhatunk, míg a bélflóra helyreáll.
Ezzel a vitaminnal sem tudjuk túladagolni magunkat, de a véralvadás gátlót szedők, 8 hónapon túl lévő terhes nők, és E-vitamin kúrán lévők jó, ha csak orvosi felügyelet mellett fogyasztanak belőle nagyobb mennyiséget.
De a legfontosabb most is, hogy ne vigyünk semmit túlzásba. Ha igyekszünk kiegyensúlyozottan táplálkozni és közben arra is tudunk figyelni, hogy mit jelez a testünk, mire van szüksége, akkor biztos, hogy nem fogunk hibázni.
Ám a természetesség híveként is érdemes néha tabletta formájában bevinni a vitaminokat, főleg, ha az éves egészségügyi felmérésen az orvos ezt javasolja. Erre különösen azoknak kell figyelnie, akik ülő munkát végeznek. Náluk, szükségessé válhat időnként a nagyobb mennyiségű vitamin pótlás.
Nektek mi erről a véleményetek? A vitaminok már unalmas téma vagy ma is aktuális? Küldjetek vitaminokban gazdag recepteket a házi recepttárból a blog@olcsobbat.hu e-mail címre!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.