Nagyképernyős tévé a meccsnézéshez | Olcsó hűtőszekrény a sörnek | A legjobb amerikai focis videojáték
Hiába fiatalabb az amerikai foci, mint az európai, hiába tűnik durvábbnak és arányában kevésbé népszerűnek, az tény, hogy egy valamit az Egyesült Államokban sokkal jobban csinálnak, mint mi: ez pedig a sportágat, az NFL-t és a bajnokság nagydöntőjét, a Super Bowlt övező felhajtás. Szinte ünnep ez minden amerikai állampolgár számára, sőt mi több, ma már világszerte, így Magyarországon is egyre nagyobb rajongótábora van az amerikai focinak. Vasárnap ért véget a legutóbbi szezon, a New England Patriots és a New York Giants versengéséről szóló Super Bowl megint rekordokat döntött, és természetesen alaposan felpörgette a digitális világot is – ilyenkor minden technokrata fantáziája beindul!
Mindenekelőtt lássuk a számokat! A becslések szerint nemzetközi szinten 10 milliárd dollár értékben fogadtak a Super Bowlra, ami rekord a sportág történetében. Az amerikaiak 1,25 milliárd csirkeszárnyat ettek meg ezen a hétvégén, a 68 ezer férőhelyes Indianapolis Lucas Oil stadiont pedig 720 millió dollárból húzták fel, a jegyekért átlagosan 3985 dollárt kellett kicsengetni. Tavaly átlagosan 111 millióan követték figyelemmel a meccset, idén ez 113 millió is lehetett. A Super Bowlon levetített hirdetések híresen drágák, egy 30 másodperces spotért már 3,5 millió dollárt kellett fizetni, de idén ez felkúszott egyeseknél 4 millióra is.
Az NBC 3000 órányi videó-anyagot rögzített, az este alatt 475 fős stáb dolgozott, hogy a világ 180 országában kiváló közvetítés készülhessen mintegy 25 nyelven. Hatvan mérföldnyi kábelt használtak a srácok 57 kamerához és a mikrofonokhoz, és 29 teherautót és utánfutót vetettek be a szállítási feladatokhoz. Az este folyamán 4 darab Hi-Motion II szuperérzékeny kamerát is alkalmaztak, ezek másodpercenként 1000 képkocka rögzítésére képesek 1080p felbontás mellett – üröm az örömben, hogy csak 2D-ben, idén 3D-s felvétel egyáltalán nem készült.
Más területeken is rekordot szült a neves esemény. A Twitter jelentése szerint a Super Bowl utolsó három percében átlagosan 10 ezer tweet született másodpercenként, ami még Vilmos herceg és Katalin hercegnő esküvőjét, illetve Osama Bin Laden halálhírét is lepipálja, akkor ugyanis csak 4 és 5 ezer rövid üzenetet írtak a rendszeren keresztül a témákkal kapcsolatban. A Super Bowl hivatalos Twitter-csatornája közel 38 ezer követővel rendelkezik, maga az NFL pedig 2,8 millió követőt tudhat maga mögött, míg a Facebookon 4,5 millióan lájkolták a Nation Football League oldalát. Az amerikai Verizon felkészült mobilinternet-hálózatokat váró megméretésre: a rendezvény előtt 400 3G- és LTE-antennát állított csatasorba, míg az AT&T 200 új cellával várta az Indianapolisba érkezőket.
A Super Bowl természetesen más szempontból is megmozgatja a világot. Bár pontos számaink nincsenek, a tévék eladásai (és vélhetően a hűtőszekrényeké…) igencsak megugranak ekkortájt, az adást igyekszik mindenki a legjobb minőség mellett, HD-felbontásban élvezni. Az üzletek hatalmas akciókkal várják a vásárlókat, egy 70 hüvelykes Sharp-készülékhez már 900 dollárral olcsóbban hozzá lehetett jutni, míg a Sony 55 hüvelykes 3D-tévéjét 1400 dollárral kínálták olcsóbban.
Persze a tévé még nem minden, az igazi rajongók egy „második képernyőn” is követik az eseményeket, jobbára az internetes streameket figyelik, ahol mindenféle extra szolgáltatás várja őket, például statisztikákat olvashatnak valós időben, egyedi kameraszögből nézhetik a meccset, fogadhatnak, társaloghatnak, és természetesen akkor állítják meg a mérkőzést és ugornak vissza egy jelenetre, amikor szeretnének. Ha pedig ez sem lenne elég, a különféle okostelefonos alkalmazásboltokban tucatjával lehetett találni olyan programokat, amik valami pluszt adnak a meccshez.
Idén mi is emeljük a tétet: az Európa-bajnokság kapcsán hasonló összefoglalóval készülünk, összeszedjük a legérdekesebb technológiai újdonságokat az EB-ről, sőt videojátékon keresztül is szimuláljuk azt. Ünnep ez, úgyhogy ünnepeljük is meg!