Androiddal értelmezik újra a játékkonzol fogalmát

Ouya játékkonzol

Népszerű játékkonzolok | Videójáték kiegészítők kontrollertől a kormányig | TOP videójátékok

Minden külsőség ellenére a játékkonzolok több évtizede változatlan modell szerint működnek: megvesszük a gépet, majd utána valamilyen adathordozón vásárolhatunk hozzá játékokat, és pontosan ez a jó ebben az egészben, mert egyszerű. Nincs hardverfejlesztés, mint a számítógépeknél, a telepítést is elfelejthetjük, és a bonyolult másolásvédelmek sem hátráltatnak bennünket, hogy nekiessünk a régóta várt a játékprogramnak. Illetve dehogyis.

Androidos konzolokhoz Androidos mobilok >>

Erre érdemes majd figyelni

Öt-hat évvel ezelőtt ez mind igaz lett volna, azóta viszont új trendek hódítanak a játékiparban, a játékkonzolokhoz számos kiegészítőt, köztük különböző méretű merevlemezt vásárolhatunk, amikre a gyorsabb futtatás és a rövidebb töltési idők miatt feltelepíthetjük a játékunkat, majd mindenféle kódot kell beírnunk, hogy beregisztráljuk magunkat az adott kiadó játékszolgáltatásába.

játékkonzolok

Az igazi trendet viszont mégsem ezek jelentik, a jövő a letölthető játékoké, a független fejlesztéseké és a nyílt operációs rendszereké – ezek pedig már, ha kezdetleges formában is, de mind ott vannak a piacon. A kiadók egyre nagyobb forgalmat bonyolítanak az online piactereken, lassan búcsút mondhatunk optikai meghajtóknak, és a játékfejlesztők is egyre gyakrabban nyilatkozzák azt, hogy a jelenlegi méregdrága játékok ki fognak halni.

Most két olyan próbálkozást mutatunk, amik ezeket a trendeket egyesítik magukban. Az Ouya és a GameStick az olcsó konzolok közé tartoznak, és bár a hardverük teljesítménye messze elmarad a jelenlegi konzolokétól, ez nem is baj, az Android operációs rendszert futtató gépeken a főszerepet a free-to-play (ingyen játszható, de prémiumtartalmat is kínáló) játékok kapják, amik inkább az „egyszerű, de nagyszerű”-elv mentén készülnek majd: kit érdekel a csúcsgrafika, ha a játékélmény lenyűgöz? És a legjobb: az új platformok maximális nyíltságot ígérnek, bárki fejleszthet majd rájuk az ígéretek szerint.

Ouya – az ötletadó

Ouya Androidos konzol

A koncepciót Julie Uhrman, játékipari veterán és csapata találta ki az Ouyával. A rendkívül pici kockakonzol alig 100 dollárt kóstál majd, ha boltokba kerül áprilisban, az Android 4.1-es verziójának egy módosított változatát futtatja majd, amire a hobbifejlesztők mindennemű licencdíj nélkül fejleszthetnek, és a rootolás is szabad, még a garanciát sem bukja el a felhasználó. A hardverbe is belenyúlhatunk, négy csavar kihúzásával egyszerűen hozzáférhetünk minden alkatrészhez.

Nézd meg az Ouya kicsomagolásáról készült – angol nyelvű – videót:

Persze ne álmodozzunk, az Ouya teljesítménye egy átlagos okostelefonéhoz vagy tabletéhez mérhető: 1,7 GHz-en ketyegő NVIDIA Tegra 3-as rendszerchip dolgozik a mélyén 1 GB RAM társaságában, és 8 GB belső memóriával szerelik. HDMI-kábellel köthetjük rá a tévére (a Full HD megjelenítés tehát adott), ezen felül 2.0-s USB-csatlakozót, Wi-Fi- és Bluetooth-vevőt kapunk.

Lássuk be, a játékkínálat vérszegénynek tűnhet a PlayStation 3 vagy az Xbox 360 kínálatához képest, de láttunk már nem egy példát arra, hogyan lehet gyengébb teljesítményű eszközökre zseniális játékot készíteni, elég, ha az Angry Birdsre vagy a Minecraftre gondolunk. Az Ouyán ráadásul záporozhatnak az ilyen címek: a független fejlesztők mindennemű akadály nélkül alkothatnak, sőt a konzolnál alapvető elvárás, hogy a fejlesztők free-to-play modellben tegyék elérhetővé a munkájukat, vagyis alapesetben mindenki ingyen játszhasson velük.

Ráadásul az Android operációs eleve predesztinálja azt, amit a Sony, a Microsoft és a Nintendo csak most próbál megvalósítani a maga területén: eleve tölthetünk le rá alkalmazásokat, így például a felhős játékot kínáló OnLive és a TwitchTV appja is elérhető lesz rá.

GameStick – a világ legkisebb asztali konzolja

Gamestick játékkonzol

A GameStick alapvetően az Ouyát utánozza, viszont valamiben mégis más lesz, ez pedig maga a kialakítás. A GameSticket nem bütykölhetjük majd, cserébe a teljes konzol alig 2 hüvelyk nagyságú, úgy néz ki, mint egy pendrive, közvetlenül a tévénk HDMI-portjába kell dugni, amin egyszerre vesz fel áramot, és továbbít adatokat. Bármilyen HID-kompatibilis kontrollerrel együttműködik, de billentyűzetet és egeret is dughatunk rá; a gyári vezérlő érdekessége egyébként, hogy akár bele is tehetjük a konzolt.

A 80 dollárba kerülő konzol hardvere egy fokkal gyengébb, mint az Ouyáé, Amlogic 8726-MX processzor került bele, mellé 1 GB RAM és 8 GB belső memória jár. Az Android Jelly Bean változata fut rajta, ezen közvetlenül elérhetjük az operációs rendszer valamennyi alkalmazását, jóllehet csak a játékprogramok egy része élvezhető majd teljes egészében, hiszen azokat eredetileg érintőkijelzőre írták. Sebaj, a GameSticket kitaláló PlayJam szintén a fejlesztőtábor lelkesedésére bízza a dolgot. A GameStick DLNA- és XBMC-támogatást élvez majd (utóbbi az Ouyán is elérhető lesz), megjelenése csakugyan áprilisban várható.

Van rá igény

Hogy a fent vázolt ötletekre van igény, azt mi sem mutatja jobban, hogy már magát a fejlesztést is a jövőbeli felhasználók finanszírozták. Az Ouya és a GameStick is az úgynevezett crowdfunding sikerprojektje, a Kickstateren mindkettőre rendkívül gyorsan összedobták a játékosok a munkálatokhoz szükséges pénzmagot. Az Ouyához 950 ezer dollárt kértek a tervezők, de több mint 8,5 milliót sikerült összekalapozni, a GameStick pedig 100 ezer dollárért indult a harcba a többi projekt ellen, de már 225 ezernél tart a projekt, noha a cikk megírásának pillanatában még 25 nap hátra van a gyűjtésből.

Akárhogy is, 2013-ban mindenképpen tartsuk a szemünket az új jövevényeken – nagy jövő állhat előttük!