autómédialejátszó

Amikor az autó is figyel a biztonságra…

Tolatókamerák kedvező áron | Elektromos autós kellékek | MP3-lejátszók autóba
A technológia fejlődésével nemcsak javul az autók teljesítménye, nemcsak környezetbarátabbak lesznek kedvenc négykerekűink, de a gyártók arra is odafigyelnek, hogy különböző megoldásokkal segítsék a biztonságos vezetést és a balesetek elkerülését. Persze szó sincs arról, hogy a számítógépek leveszik a vállunkról a terheket, de az kétségtelen, hogy megkönnyítik, kényelmesebbé teszik a dolgunkat, sőt olyan szituációkban is közreműködnek, amiben a vezető érhető korlátok miatt eleve hendikeppel indulna. Mutatunk néhány példát!

Sajnos az esetleges balesetek egy része abból fakad, hogy a sofőr vezetés közben elalszik, rosszabb esetben rosszul lesz – az autógyártók általában ezeknek a szituációknak a bekövetkezési esélyét ugyanazzal a módszerrel próbálják csökkenteni: az autósok szívverését próbálják monitorozni, persze csak úgy, hogy annak az legyen kényelmetlen. A Fujitsu 2008-as fejlesztését például a kormányba kell építeni, ami a vezető szívverése alapján meg tudja állapítani, hogy mikor kezd elszundítani, majd ez alapján – igény szerint – további utasításokat tud adni az autónak. Hogy felrázza az álomba szenderült sofőrt, bekapcsolja a rádiót, letekeri az ablakot, vagy éppen megrázza a kormányt, hogy felhívja magára a figyelmet.

A Ford hasonló próbálkozással rukkolt elő tavaly, olyan ülés prototípusát mutatta be Németországban, ami képes a benne ülő szívverésének figyelésére. Az EKG-val felvértezett szék a szívverés rendellenességére figyelmeztet, és még a baj beállta előtt figyelmezteti a sofőrt, hogy álljon félre, kérjen orvosi segítséget. Természetesen szó sincs arról, hogy az újdonság kihasználásához a vezetőnek elektródákkal kell teletűzdelnie magát minden indulás előtt: az ígéretek szerint a Ford ülése hat érzékelője segítségével ruhán keresztül is alkalmas a feladatai elvégzésére. A spéci ülés jelenleg is fejlesztés alatt áll, a tervek szerint az autógyártó többi rendszerébe integrálva képes lehet arra is, hogy riassza a mentőt, ami a megadott koordináta alapján talál el a kocsihoz.
Egy másik lehetséges hibaforrást jelent a vezető figyelmetlensége. Bár a KRESZ-vizsga alatt jól az ember eszébe vésik, hogy számtalan dologra oda kell figyelni vezetés során, ahogy azt is megtanultuk, hogy vannak olyan holtterek, amiket nehezen vagy egyáltalán nem tudunk belátni az autók szokványos kialakítása miatt, arról pedig már ne is beszéljünk, mikor valaki hirtelen beszalad a kocsi elé. A Cadillac legújabb luxusautóiba már olyan üléseket szerelnek, ami rezgéssel figyelmezteti a benne ülőt a vezetés és parkolás közben előforduló veszélylehetőségekre, ehhez az autóba épített kamerák és radarok képét használja. A szék különböző erősségben, több irányból tud vibrálni, ezzel jelzi, hogy merre figyeljünk: túlságosan megközelítettük a felezővonalat, esetleg parkolás közben túl közel álltunk meg a szomszédos autóhoz.
Természetesen a technológia alapja, az előrejelzést biztosító radar- és kamerarendszer nem új, de abban valószínűleg mindenki egyetért, hogy ezt a területet sosem árt pontosítani, fejlesztésnek itt mindig helye lesz. A német Continental 2011-ben mutatta be ContiGuard nevű kamerarendszerét, ami dupla optikával dolgozik, így bármilyen ember, állat vagy más tárgy kerüljön is a jármű útjába be tudja azt azonosítani: a két lencse feldolgozza az objektumok és élőlények magasságát, távolságát, sőt ideális távolság esetén a várható mozgásukat is kiszámítja. Rendben, az ideális távolság 20-30 méter, de menet közben már ez is segítség – a kamera egyébként annyira pontos a vállalat szerint, hogy a 20-30 centire fekvő tárgyakat is fel tudja ismerni. Hasonló fejlesztéssel a BMW is előállt: a szintén német gyártó által kifejlesztett rendszer kanyarodás közben pásztázza a rendszert, és ha 100 méteres távolságon belül észlel valamit, azonnal lelassítja a kocsit és figyelmezteti a sofőrt. Végül a Toyota mindezt – talán kicsit szarkasztikus módon – egy dudával is kiegészítette: ha figyelmetlen gyalogos lép az autó elé, a rendszer automatikusan hangjelzést ad.
Az egyik leginkább érdekesebb, kicsit sci-fibe illő fejlesztéssel az Audi rukkolt elő, mikor bemutatta A2-es konceptautóját: az autógyártó elképzelése szerint a jövőben elfelejthetjük a hátsó ködlámpákat, azokat ugyanis lézerdiódákkal és mikrorefelektorokkal helyettesítik majd – azok fogják az úttestre vetíteni (például egy vörös háromszög formájában) a többiek számára, hogy valahol előttük járunk. A rendszer maximálisan intelligens: az időjárástól függően erősíti a jelzés felbontását és a fényerőt, igaz, arról egyelőre nem szól a fáma, hogy az Audi csak ötletel, vagy tényleg szeretné valamikor piacra dobni az újdonságot.
A fent ismertetett fejlesztések természetesen egytől-egyig bevezetés előtt állnak, a gyártójuk jelen pillanatban is tökéletesíti, gyúrogatja azokat, hogy minél több segítséget nyújtsanak majd az autósoknak. Persze mondhatjuk, hogy eleinte ezek az ötletek csak a legdrágább luxusmodellekben kapnak helyet – ami igaz is -, de ne feledjük: ha egyik-másik ezek közül valóban életképes és hasznos lesz, előbb-utóbb leszivárognak a hétköznapi típusokba is a technológia kedvelőinek legnagyobb örömére. Szerintetek szükség van ilyen fejlesztésekre?

1 Comment

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.