Gumit le!

Miért cserélünk?

Téli gumival járni nyáron nem csak luxus, de veszélyes is. Megnő a fékút ha vizes az út és veszít az autó a kanyarstabilitásából is. Arról nem beszélve, hogy a téli gumi a jobb tapadás miatt nyáron gyorsabban kopik és még többet is fogyaszt az autó. Érdemes tehát cserélni. Az általános vélemény az, hogy a tartós 7 fok feletti hőmérsékletnél már le lehet cserélni a téli gumit nyárira.

Kéne egy jó gumi!

Biztonságos, jó komfortérzet, esőben is jól tapad, hosszabb futásteljesítmény és olcsó. Öt olyan állítás, amiből mindig csak négy lehet igaz egy adott abroncsra. De ha mégis mindhez ragaszkodunk, akkor van egy javaslatunk: Continental PremiumContact 6. Mondjuk inkább megfizethető, nem olcsó, de tegyük hozzá, a kétrétegű futófelület anyagának, a kristályos szerkezetű szilikának köszönhetően legalább 15%-al megnöveli a futásteljesítményt. Érdemes elolvasni a teszteket róla, ha minőségi gumit keres.

A legjobb értékelést a német Auto Bild tesztjén a Michelin Pilot Sport 4 kapta. Ez a széria mindig is az élvonalban volt, most sincs ez másként, de az ára sokakat elriaszt, mert a népítéletekben gyakran említik a gyorsabb kopását. Hasonlóan jó eredményt ért el a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 és a Falken Azenis FK510 is. Az ajánlott abroncsok között szerepel még a Fulda SportControl 2 és a Hankook Ventus S1 evo.

Négyévszakos abroncsok használatát csak azoknak javasolhatjuk jó szívvel, akik keveset közlekednek autójukkal, havazásban, ónos szitáláskor, csúszós utakon nem ülnek autóba. Akik csak nagy városban közlekednek néhány km-re lévő munkahelyükre, s azt is nagy forgalmú, síkosságmentesített utakon teszik meg. Számukra valóban alternatíva lehet a négyévszakos abroncs.
Meg kell említeni azonban azt a hátrányát, hogy míg a “cserélgető” autós társaink átlag 4 szezont járnak egy-egy garnitúrával, addig a négyévszakos hamarabb szorul majd cserére, hiszen évente két szezont is fut. Ha napi szinten használja autóját a fenti paraméterek szerint, akkor már érdemes utánaszámolni, hogy melyik variáció kifizetődőbb. A biztonság pénzben nem kifejezhető, valamint négyévszakos abroncsokkal korlátozott lesz járműve rendelkezésre állása!

Acélfelni, alufelni?

Én mindkettőre szavazok. Az alufelnin a nyári gumik várják a tavaszt, télen pedig inkább az acélfelni, autónk téli “surranói” eleve erre vannak felrakatva. Így bármikor, amikor az időjárás már alkalmas, cserélhető a téli és nyári abroncs anélkül, hogy be kéne jelentkezni gumishoz, be kéne pakolni a csomagtérbe, majd ugyanezt visszafelé is. Nem rossz, ha van egy nyomatékkulcs, de ami ennél sokkal fontosabb az otthoni kerékcseréhez, az a helyes emelési ponton való emelés. Súlyos károkat lehet okozni több autó típusnál, ha rossz helyen emeljük meg. Ha ezekre figyelünk, akkor pár szezon alatt megtérül egy szett acélfelni. De ne felejtsük el, hogy az időnkénti futóműállítás nem úszható meg, és nem is szabad nagyon elodázgatni, mert vészhelyzetben egy helyesen beállított futómű az életünket mentheti meg.

Tavaszi verdafürdő

A síkosságmentesítésre használt útszóró anyagok nem használnak az autóknak sem. A tél folyamán is jótékony hatású egy-egy alvázmosás beiktatása, de a tél végeztével mindenképpen ajánlatos egy alapos mosás-takarítás. Jobb időben elkapni a kezdődő rohadásokat, mint a műszaki vizsga előtt szembesülni egy előrehaladott állapottal. Vannak típusok, amelyek fokozottabban hajlamosak a rozsdásodásra, ezeknél még nagyobb figyelmet kell fordítani az érintett karosszéria elemek védelmére. A legendásan extrém rohadási hajlandóságot mutató Mazdákat pedig már vásárlás után érdemes üregvédelemmel ellátni.

A latyakos, sáros idő elmúltával át kell vizsgálni az autót, megelőzendő a kisebb festékhiányokból kiinduló korrodálódást. Apróbb felületi karcokat javíthatunk polírozással, szükség esetén gyári színnel egyező javító festékkel, azonban a nagyobb sérüléseket bízzuk szakemberre.

A belső takarítás során – alapos porszívózást követően töröljük át a felületeket az anyagnak megfelelő ápolószerekkel, kendőkkel. Fontos a jól megválasztott ápolószer, mivel idővel a nyári erős napsugarak idővel minden anyagot kikezdenek, de jobb ezt minél inkább elodázni. Tisztítsuk meg a szellőzőket is a lerakódott szennyeződésektől és fordítsunk figyelmet a pedálok felületére is. Ha elhasználódott mielőbb gondoskodjunk cseréjükről!

Mi kerüljön a szélvédőmosó tartályba?


Az utóbbi években többször is elém került a tablettás instant ablakmosó “folyadék”. Jópofa dolognak tűnik, kis helyet foglal a kesztyűtartóban, bármikor rendelkezésre áll, akár 4 literhez is elegendő egy tabletta, a legtöbb típus bogároldót is tartalmaz, környezetbarát, és nem tartalmaz egészségkárosító anyagokat. Ez mind szép és jó, de ilyenkor mindig belegondolok, hogy a semmi közepén fogyok ki a nedűből, nos csak bedobok egyet a tartályba és… És? Víz nélkül nem működik. Tehát menet közbeni tartaléknak önmagában nem alkalmas, mert ha ablakmosót nem tudunk épp vételezni, akkor sanszos, hogy (ioncserélt) vizet sem. Ennyi erővel tarthatunk a csomagtartóban egy üveg ablakmosót is. Otthon meg pláne, hiszen még olcsóbban is megúszhatjuk a nagyobb kiszerelésük miatt. További hátránya még, hogy csak nyáron használható, mivel fagyállót nem tartalmaz a tabletta. Ennyi erővel a háztáji (mosogatószeres) keverék is tudja ugyanezt, csak épp fillérekért.

Téli, nyári, nem mindegy?

Röviden: nem. Télen nyilván bírnia kell a kemény mínuszokat anélkül, hogy belefagyna a tartályba a lötty. Ezen kívül jégoldó hatásúnak kell lenni és inkább a koszos, sáros szennyeződésekre kell hatásosnak lennie. Ellenben nyáron egészen más feladatot kap: meg kell küzdenie a szélvédőn szétkenődött szerves maradványokkal, rovartetemekkel, zsíros foltokkal. Ha nem a megfelelő folyadékot használjuk, ugyan kitartó spricceléssel megszabadulhatunk a kilátást zavaró pacáktól, de az ablaktörlő gumitól is – rövidesen. A makacs szennyeződések hamar tönkreteszik az ablaktörlő gumit, egy jó minőségű cseredarab nem épp filléres tétel. Érdemes az évszakváltáskor mindig teljesen kifogyasztani a tartályt, majd csak ezután feltölteni.

A gumifák sem nőnek az égig

Motoroknál kiemelt szerepet kap a jó minőségű, jó állapotú gumiabroncs. Különösen fontos lecserélni akkor is, ha még bőven a kopásjelző felett van a minta, de már az öregedés jeleit mutatja. Egy megkeményedett, hajszálrepedésekkel tarkított gumiabroncs inkább csak orosz rulett még egy kis robogón is. A gumiabroncs kiválasztásának fő szempontját a megfelelő méreten túl a leggyakoribb használathoz kell igazítani. Értem ez alatt azt, hogy egy rendszeresen túrázásra használt motort olyan gumikkal érdemes felszerelni, ami esős időben is megfelelő tapadást produkál, még ha magasabb árkategóriába esik is. Ha az isten háta mögött ér egy nagy zuhé, nem állhatunk félre az autópályán, folytatnunk kell utunkat az első biztonságos helyig. Ha pedig gyakran használjuk terepen, úttalan utakon supermotonkat, akkor jöhet egy jó terepgumi.  De ha mindig csak terv a sarazós hétvége, akkor csak pénzkidobás és többlet fogyasztás az eredmény, bármilyen jól is mutat a körmös gumi.

Nem érdemes a szezonkezdésre hagyni a karbantartási feladatokat sem. Ha inkább csak a motorozás ad élményt, akkor legjobb, ha keresünk egy megbízható szerelőt a környéken, és átnézetjük vele motorunkat. Egy jó szerelő nem csak a kért, vagy előírt karbantartásokat végzi el, hanem át is vizsgálja, felkészíti a szezonra. Gondoskodik a bowdenek kenéséről, orvosolja a hosszú állásból adódó esetleges kontakthibákat. Ellenőrzi a lánc feszességét, felméri a fékbetétek és tárcsák állapotát, elvégzi a műszeres beállításokat, kitisztítja az üzemanyagrendszert. Amikor átvesszük a leszervizelt gépet, ismerteti a kopó alkatrészek hozzávetőleges hátralevő tartamát, így tervezhetővé válnak a költségek, nem ér meglepetésként egy nagyobb kiadás.