A Microsoft Kinect a tudósok játékszere is

20120318-kinect-olcsobbat-hu-01

Kinect kedvező áron | Xbox 360-nal egybecsomagolt Kinect | További népszerű játékos kiegészítők

Gondoltuk volna, hogy az Xbox 360 legfontosabb kiegészítője, a Kinect ennyire népszerű lesz? A mozgásérzékelős kamerából több mint 18 millió darabot adtak el világszerte, noha a legtöbb kompatibilis játék borzasztó, a megrögzött játékosok számára egyenesen játszhatatlan. Tény viszont, hogy a Kinect hozott bőven újdonságot, elterjesztette a köztudatban, hogy a térbeli mozgásfelismerés manapság bárki számára elérhető. A Kinect ma már PC-n is használható, a hivatalos számítógépes kiegészítőhöz február óta juthatunk hozzá: ez a változat ugyan drágább némileg, de cserébe abszolút a PC-s felhasználók kívánalmainak megfelelően szabták testre, így akár a kamera fél méterről is meg tud barátkozni a derék júzerrel.

A PC-n viszont nem a játékok miatt jelent meg a Kinect. Ahogy mi is írtuk korábban, a kísérletező kedvű programozók, kutatók és hobbifejlesztők azonnal ráúsztak a kamerára, már akkor „betörték”, mikor az csak az Xbox-tulajdonosok kiváltsága volt. Újszerű alkalmazásait mutatták be a Kinectnek, és a klasszikus PC-s játékok mozgásérzékelős irányítása csak a kezdetet jelentette: a kollégák mindenféle hasznos és kevésbé hasznos, ellenben nagyon vicces fejlesztéssel kápráztatták el a nagyérdeműt. Azóta hivatalosan is elérhetővé vált a Kinect SDK-ja, ma már kereskedelmi célú fejlesztéseket is eszközölhetnek a vállalatok a kamera segítségével.

A Kinectben rejlő lehetőségekre a Microsoft is rávilágított, az elmúlt hetekben demózta a redmondi vállalat azt az intelligens bevásárlókocsit, ami a kamerát használva segíti a felhasználót vásárlás közben. Természetesen nem hagyományos szerkezetről van szó: a bevásárlóközpontok előtt parkoltatott fémkocsikat a kamera mellett egy motorral is felszerelték, hogy az így követhesse a tulajdonosát (a kamera felismeri a felhasználót, tájékozódik és önműködően közlekedik), és egy kijelző is feszít rajta, hogy további információkkal lássa el a ház urát. A rendszerbe betáplálhatjuk a bevásárlólistánkat, azután elég berakosgatni a kosárba a választott termékeket, a kamera fel fogja ismerni, hogy éppen mi mellett döntöttünk, sőt az is jelzi majd, hogy jó árut viszünk-e majd haza. Nem vicc: a demóban még arra is figyelmeztetette a kocsi a lisztérzékeny Microsoft-vezetőt, hogy véletlenül nem gluténmentes tésztát vásárolt!

A Microsoft Kinect a tudósok játékszere is - olcsobbat.hu

Az előző bekezdésben már elrejtettük a Kinect egy nagyon fontos tulajdonságát: a segítségével rendkívül megkönnyíthető a közlekedés, nemcsak a robotok, hanem a látássérültek számára is. A robotok esetében egyértelmű, hogyan lehet a kamera a gépek szeme (a térbeli vizsgálódás különösen fontos ez esetben!), és a látássérülteknél sem nehéz belegondolni: egyetemi kutatók tavaly olyan megoldással rukkoltak elő, ami szerint a kamera a tesztpályán elhelyezett kétdimenziós vonalkódok alapján tájékozódhat, majd a rendszeren keresztül hangos utasításokat adhat a felhasználójának. Bár a felszerelés nem túl kényelmes (a kamerát a júzer fejére erősítik, a hátán pedig egy laptopot kell hurcolnia), összetettsége lenyűgöző, főleg, hogy övre erősíthető rezgőmotorokkal is ellátták, amik a megfelelő irányban történő vibrálással jelzik a látássérültnek, hogy merre haladjon tovább.

A Kinecttel igazi virtuális valóság teremthető meg, és itt nem feltétlenül a boltban kapható játékokra gondolunk. Több olyan fejlesztés is létezik, ami masszív beleélést biztosíthat a játékosoknak – igaz, méregdrágán. Ilyen például az a rendszer, ahol a kamerát egy Sony HMZ-T1-es HMD-vel (head-mounted display, szabad fordításban fejre erősíthető megjelenítő) keresztezték, így a játékos szabadon mozoghatott a virtuális valóságban: amerre nézett, a speciális szemüvegben arra fordul a karakterével, a mozgásával pedig varázsolhatott és kardozhatott a The Elder Scrolls V: Skyrim című szerepjátékban. Persze mindehhez speciális mozgásérzékelő és hangfelismerő alkalmazásokat írtak a fejlesztők, de nem lenne rossz, ha a vállalatok felismernék az ötletben rejlő potenciált, és a jövőben tényleg megvalósítanák ezt az ötletet.

Ki tudja, a végén a 650 ezer dolláros Battlefield 3 szimulátor is megvalósulhat…