Nyüzsögjetek, endorfinok!

futás ősszel

Biztosan tapasztaltuk már, mikor mozogni kezdünk, egy kis idő elteltével megmagyarázhatatlan örömmámor kerít hatalmába és azt érezzük, legyőzhetetlenek vagyunk. Oké, oké, csak szépen fokozatosan és kezdjük az elején. Mindez természetes, azoknak, akik rendszeresen sportolnak, de az újoncoknak, ahhoz hogy idáig eljussanak, számolniuk kell a kezdeti nehézségekkel. Azonban megéri a fáradtságot, a kitartó munka gyümölcse egy máshoz nem fogható, csodálatos érzés megélése. Aki pedig ezt egyszer megismeri, annak a mozgás szenvedélyévé válik. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy ha elszántuk magunkat, akkor kitartóan és rendszeresen űzzünk valamit, hogy szokássá alakuljon és ez által új, egészségesebb életmódot élhessünk. Ne tűzzünk ki elérhetetlen célokat, mindig apró lépésekkel haladjunk előre, nehogy kedvünk szegje egy esetleges teljesíthetetlen vágykép. A lényeg az lenne, hogy lassú ütemben hozzászoktassuk a testünket a fokozatosan növekvő terheléshez. Lehet, ez elsőre egy tempósabb séta, vagy lassú futás, egy-két kör a ház körül, biciklizés, aztán ha már érezzük a változást, ellátogathatunk egy edzőterembe csoportos órákra, vagy akár felkereshetünk egy személyi edzőt is és a haladók kérhetnek segítséget táplálkozási szakértőtől, a tökéletes forma elérése érdekében. De mindent csak szépen, sorjában.

Ha az elhatározás megszületett…

Eldöntöttük, változtatni szeretnénk, ez már fix, azt is, hogy mivel kezdünk, valamint tudomásul vettük, hogy elsőre nem csapunk a lovak közé. Az elején azt érezhetjük, hamar felmegy a pulzusunk, zihálunk, nem lesz egyszerű, az biztos. Bármilyen sportágat kipróbálhatunk, nem ez a lényeg, azért említettem első körben a sétát és futást, mert ezt magunk is elkezdhetjük segítség és jelentősebb anyagi ráfordítás nélkül. Azért ez is csalóka kijelentés volt, mert nagyon fontos a megfelelő ruházat és lábbeli kiválasztása, kimondottan igaz ez a túlsúlyos vállalkozókedvűekre, nehogy az ízületüket rombolják. A legszerencsésebb, ha ellátogatunk egy sportszaküzletbe és kikérjük a szakmailag hozzáértő eladó véleményét. Néhol még futópados futásanalízisre is van lehetőség, előzetesen ennek nézzünk utána interneten, többnyire időpontfoglalás szükséges. . A módszer előnye, hogy a futótechnika elemzése során, megállapítják, milyen cipő is a nekünk való. Higgyük el, hogy nagyon is fontos, mit viselünk a lábunkon mozgás közben, hosszútávon igen komoly következménye is lehet, ha nem vagyunk elég körültekintőek. Letölthetünk internetről kezdőknek szóló edzéstervet, hogy legyen egy iránymutatás, de számos könyv közül is választhatunk, ha szeretünk inkább kézzelfogható formában infókat olvasni.

Jobb félni, mint megijedni!

Már többször előfordult, hogy sportoló hölgyeket edzés közben támadtak meg, ezért kiemelten fontos, ha elindulunk, mindig tudja valamely közeli hozzátartozónk, merre vagyunk. Legyünk előrelátóak, nem kell rettegni, de tegyük meg a legfontosabb óvintézkedéseket. Lehetőség szerint ne menjünk kietlen területre és kerüljük a sötétben futást egyedül. A közösségi oldalak segítségével bátran fellelhetünk helyi futócsoportokat, ahol rendszeresen szerveznek közös megmozdulásokat, egyébként is olyan szívmelengető érzés másokkal is osztozni a mozgás adta jókedvben, csak hab a tortán, ha egész csapat jön össze, akiknek közös a hobbija. Ha viszont mindenképp futásra adjuk fejünket és a napirendünk sötétedés után biztosít lehetőséget a sport űzésére, vásároljunk egy futópadot és megoldódik problémánk, bármikor időt szakíthatunk, ha szaladni szeretnénk. Ellenőrizzük vásárlás előtt hány fokozattal ellátott, milyen dőlésszögbe állítható, összecsukható-e, pulzusmérésre alkalmas-e. Válasszunk minőségi darabot és éveken keresztül számíthatunk rá.

súlyzós

Kardió vagy súlyzós edzés?

A köztudatban még mindig az a hamis eszme él, hogy fogyni csakis kardió mozgással lehet. Ez azt jelenti, hogy hosszabb ideig kell egyenletes, közepes, vagy gyenge intenzitású mozgást végezni, ahhoz hogy beinduljon a zsírégetés. Igen ám, de ha rendszeresen ugyanolyan megterhelés mellett, hasonlóan sportolunk, úgy szervezetünk ehhez hozzászokik és a kezdeti eredményesség után lassul a fogyás és fejlődés üteme. A legjobb, ha a különböző mozgásformákat vegyítjük, azaz végzünk kardió jellegű és súlyzós edzéseket egyaránt. Ne feledkezzünk meg a nyújtás nélkülözhetetlen szerepéről sem, erre az egyik legkiválóbb módszer a jóga. A súlyzós edzések az izomtömeg növeléséhez járulnak hozzá, ahhoz hogy szép, tónusos testünk legyen. Persze, az étkezésre ugyanúgy oda kell figyelnünk, nem hiába mondják a fitt alak az elfogyasztott ételeken múlik nagyrészt. Hiába van rajtunk izom, ha azt zsír borítja és esztétikai szempontból csak a fedőréteg látszik. Szervezetünknek az izom építéséhez és fenntartásához energiára van szüksége. Sokan attól ijednek meg, hogy felveszik az okosórájukat, ami egy futóedzés végén 1000 kcal energiaégetést mutat, egy erősítő edzés végeztével csak 750-et. Jön a téves felismerés, hogy jaj, de jó, akkor futni kell, mert azzal több energiát égetek el. Ezen megítélések hibásak és sajnos csak az óra által mutatott adatok alapján születnek meg. Azonban egy izmosító edzés utóhatása, hogy még órákon keresztül folyik a zsírégetés. A szervezet energiaigénye nő az izomtömeg növekedésével. Ki szereti a mérlegeket? Sok vicces kép kering az interneten, hogy a mérleg a fürdőszoba valamely zugában elrejtve a legpraktikusabb, mindegy, csak ne is lássuk. A BMI index is arra szolgál, hogy magasság és súly alapján kalkulál egy értéket, amely megmutatja, hogy az illető sovány, normál, vagy túlsúlyos kategóriába tartozik-e. Ez a mérési módszer már elavult, ugyanis ezen a két adaton kívül, sok minden más is meghatározza, hogy is nézünk ki valójában. Ugyanolyan testtömegű és magasságú emberek külsőre teljesen másként festhetnek, a testösszetételük különbsége alapján. Gondoljunk csak bele, mennyire nem mindegy, az izom és zsír aránya a testünkön. Ez is okot adhat arra, hogy egyesek csak a súlyukat figyelik és ha egy kiló pluszt mutat a mérleg, összeomlanak, vagy egy erős edzés után ráállnak a súlymérő kütyüre, azt ellenőrizve, fogytak-e. Ne dőljünk be az efféle elveket vallóknak, inkább figyeljük saját testünk jelzéseit és próbáljunk meg mindig egy kicsit egészségesebbek lenni, napról napra haladva, csakis a saját fejlődésünket nézve. Ne hasonlítsuk magunkat máshoz!

edzés otthon

Alakformálás az otthonunkban

Ha nem szeretnénk szabadban, sem edzőteremben sportolni, mert nincs rá időnk, vagy, mert egyszerűen úgy érezzük, mindez otthon a legjobb, ma már számos lehetőség kínálkozik, hogy akár egy konditermet létesítsünk otthonunkban. Ennek annyi lehet a hátránya, hogy ha a videón ellesett mozdulatokat nem helyesen végezzük, kevésbé lehetünk hatékonyak. Ha lehetőségünk engedi, keressünk fel egy edzőt, aki legalább kezdetekben nyomon követi tevékenységünket. Vásárolhatunk gimnasztikai labdát, fitnesz szőnyeget, kisméretű súlyzókat, gumiszalagot és számos más segédeszközt, amelyekkel máris elkezdhetjük a mozgást. Sokak kedvence még az elliptikus tréner, ami a futással szemben kifejezetten ízületkímélő, bár helyigénye hasonló. A szobakerékpár is a klasszikus kardió gépek közé tartozik, hasonló élményben lehet részünk, mint amikor a szabadban bicajozunk, közben még egy jó filmet is megnézhetünk. Némelyek a lépcsőző gépre esküsznek, mert kis helyet foglal, mégis nagyon hatékony mozgásban lehet részünk, ha ezen taposunk.

Edzzünk testet, szellemet!

Nem véletlen, hogy ebben az összefüggésben említettem, ugyanis a rendszeres testmozgáshoz igenis kitartásra van szükség. Mindenkivel előfordul, hogy egy fárasztó hét után legszívesebben a kanapén tespedne, semmittevéssel töltve szabadidejét.  Nem mondom, néha erre is szükség van, azonban ez nem jelenthet kifogást, hogy ne induljunk el, ha sportról van szó. Mindig tudatosítsuk magunkban, hogy elkezdeni nincs kedvünk, aztán olyan energiák szabadulnak fel, hogy abba sem akarjuk hagyni a fesztelen edzést. Tehát a hangsúly azon van, hogy próbáljuk kikapcsolni agyunkat és ne gondolkozzunk, csak induljunk, teljesen mindegy milyen formáját is választjuk a mozgásnak. A sport jó kedvre derít, életvidámmá varázsol és a rendszeres testedzés megváltoztatja az életünket, a hozzáállásunkat. Ne tétovázz, kezdd el most!

Hurrá, nyaralunk!

 

 

Relax

A 21. században élő embereknek már természetes az egyszerre több fronton helytállás fogalma. Minden médiából áramlik a megfelelési kényszer, legyünk csinosak, legyünk kiváló munkaerő, tökéletes családanya/családapa és minta feleség/férj. Ez a ránk erőltetett modell valójában folyamatos elégedetlenséget vált ki, hiszen a nap 24 órából áll mindenki számára, viszont a kritériumokhoz történő igazodáshoz a duplája sem lenne elég. Pontosan ezért van szükségünk arra, hogy az éves szabadságunkat a számunkra lehető legmegfelelőbb módon töltsük, hiszen a testi-lelki feltöltődéssel újult erőre kapunk és könnyebben teszünk eleget a mindennapi kihívásoknak.

 Hurrá, utazunk!

Korábban már írtunk az otthon eltöltött szabadság adta lehetőségekről és hogy mennyire szubjektív, ki-hogyan képzeli el a pihenést. Ha mégis úgy döntünk, utazni szeretnénk ,mindenképpen beszéljük meg kinek-mik az igényei, melyek azok a helyek, ahova szívesen eljutnánk. Lehet ez egy wellness szálloda, természetbarátoknak kemping, külföldi fehér tengerpartos paradicsomi miliő, de akár egy kisebb osztrák tó partja, hangulatos környezetben, vagy történelmi helyszínek, városnézés céljából az adott kultúra megismerése okán. Ne felejtsük el, némelyek az aktív pihenést részesítik előnyben, de akadnak olyanok, akiknek inkább a passzív pihenés okoz örömöt, egy szállodai medence, vagy tenger partján. A lehetőségek tárháza végtelen. Manapság nem ritka a ténylegesen sport tevékenységhez kötött úti cél megválasztása, a teljesség igénye nélkül lehet hegymászás, túrázás, futás, biciklizés, de akár búvárkodás is az adott hobbi.  A legfontosabb, hogy olyan úti célt válasszunk, ahol mindenki azt teheti, amit szeret.

Pakolj össze időben!

Az utazás előtti néhány nap várakozással és izgalommal teli időszak. Már egy ideje megszerveztünk mindent, mégis úgy szeretnénk elindulni, hogy otthon, a munkahelyen minden rendben legyen és semmit sem akarunk otthon hagyni. Éppen ezért, hogy megkönnyítsük magunknak ezt a helyzetet, gondoljuk át előre mire lesz szükségünk és ne csomagoljuk be a fél háztartást, ruhatárat. Persze ez nagyban függ a nyaralás jellegétől is, ahol nagyobb családok utaznak ott ez a kérdés kissé bonyolultabb, de felkészülten minden sokkal flottabbul megy. Egy jó bőrönd pedig a lehető legjobb barátunk, amelyben szépen rendszerezni tudjuk ruháinkat és egyéb kiegészítőinket. Olyan, mint a csokoládé, bármilyen márkájú, színű, formájú is legyen, ha megtaláljuk az igazit, imádni fogjuk, legalább olyan boldogságérzetet nyújt. Egy szuper gurulós bőrönd szettel az egész család cuccainak bepakolása és szállítása semmiség lesz.

Aktív pihenés, nélkülözhetetlen „útitársaink”

Egy wellness szállodába a ruháinkon kívül másra nem is lesz nagyon szükségünk, de mindenhol jól jön, ha viszünk magunkkal digitális fényképezőgépet, hogy megörökítsük az élményeinket. Ha később vissza nézzük a képeket újra és újra felelevenednek az átélt pillanatok.  Léteznek vízálló készülékek, amely kifejezetten azoknak készültek, akik a búvárkodás szerelmesei és szeretnék megörökíteni a víz alatti élővilágot. Továbbá léteznek úgynevezett sportkamerák, hogy a mozgás szerelmeseinek is élmény legyen a fényképezés és videózás. Akik csak amatőr szinten szeretnék egyénileg kipróbálni a merülést, azoknak a kiegészítők előzetes beszerzése javasolt. A már régóta ismert Polaroid gépek azonnal kézzel foghatóvá varázsolják az megélt momentumokat. Ha pedig extrém környezetben szeretnénk fényképeket készíteni akár a mobiltelefonunk is hű társunk lehet, hiszen egy hegyi túra alkalmával nem kell több kütyüt magunkkal cipelni, továbbá olyat válasszunk, ha eme hobbinak élünk, ami víz-és törésálló, így mindenféle extrém helyzetben biztonságérzetet ad. Ha az álmunk egy biciklitúra, ne feledkezzünk el a részletekről sem, hogy gondtalanul hódolhassunk a bringázás örömének. A nélkülözhetetlen cuccaink tárolására léteznek csomagtartóra szerelhető, vagy oldalra lelógó táskák, így nem kell a hátunkon cipelni plusz súlyt, ezáltal kényelmesebb lesz a tekerés. A teljesség igénye nélkül néhány példát említettem az aktív pihenés variációira. Sokan szeretik összekötni egy hosszabb túrát akár kempingezéssel, persze autós kíséret sem árt, ha ilyen terveink vannak, hiszen a szükséges eszközök száma bővül, gondolok itt a sátorra, amelyben alszunk, illetve így menet közben is biztosított a pihenés, aki elfárad, az autóban is tud hűsölni. Az verdás és biciklis utazás alapvető kelléke a GPS, vagyis műhold segítségével pontosan tudjuk, éppen merre tartózkodunk. Több lehetőség is adott, léteznek az autós GPS-ek, amelyek közül ma már a legtöbb előre programozott térkép készlettel rendelkezik, így nem érhet váratlan meglepetés bennünket. Azoknak pedig, akik a bicajozás közben is szeretnek képben lenni, netán ha eltévednének, vásároljanak okosórát, amely segítségével nyomon követhetik milyen sebességgel haladnak, továbbá jelenlegi helyzetüket is azonosítani tudják.

Sütkérezés vízparton

Nem lehet általánosítani és szabályokat felállítani arra vonatkozóan, hogy egyik ember miért szeret jönni-menni a szabadsága alatt, a másik pedig miért inkább a lábát lógatja a vízparton.  Kisgyermekes családok és idősebbek között is többen szeretik, ha nincsenek korlátok közé szorítva, nem kell időre menni bárhova, ezáltal egy parti pihenés tökéletes választás lehet. Gyerekek szeretnek a homokos parton játszani naphosszat, és ha apartmanban szállnak meg, akkor sem kötelező főzni, az üdülő övezetek számos alternatívát kínálnak az étkezésre. Akinek pedig kimondottan jólesik a nagy melegben ebédre némi gyümölcs és szendvics, egy hűtőtáskában mindezek elférnek, az üdítő sem melegszik fel, gondtalanul élvezhetjük a napsütést és a káprázatos parti hangulatot. Gyermekeknek szuper időtöltés a lubickolás, de hogy örömüket fokozzunk, vehetünk felfújható matracot is, a parton pedig szuper időtöltést kínál egy szuper társasjáték is. Semmiképp sem felejtsünk el magunkkal vinni törülközőt, ha nem biztosítanak napágyat, ne érjen bennünket meglepetés, hogy felhőtlenül napozhassunk. Úti könyvek és az adott környék gasztronómiai és kulturális életét bemutató kisokos mellett ma már a legpraktikusabb barátunk maga az internet, ahol másodpercek alatt elérhető minden fontos információ, így nehogy otthon hagyjuk mobilunk, vagy tabletünk. Persze, lehetőleg ne ennek nyomkodásával töltsük értékes időnket, de applikációk sora áll rendelkezésünkre, bármilyen felmerülő kérdés gyors megválaszolására.

Tengerpart

Hagyjuk otthon a problémákat

Nagyon nehéz megállni, de kikapcsolódni indulunk, zárjuk le folyamatban lévő otthoni teendőinket és ne rágódjunk! Akkor tudunk önfeledten lazítani, ha nem agyalunk és rágódunk semmin. a feladatok megvárnak, higgyünk benne, ha hagyunk magunknak néhány napot, amit csak magunkra fordítunk, akkor pozitív energiákkal telítődünk, sokkal ellenállóbbak leszünk hazaérkezésünkkor. Együnk-igyunk finomakat, olvassunk el egy jó könyvet, vagy sportoljunk, tegyük, ami boldoggá tesz bennünket.

 

Fitten és egészségesen okos eszközökkel

okosóra

 

A változásra sarkalló intő jelek

A 21. század nagy dilemmája a globális elhízás kérdése. Magyarország az élvonalban van, a túlsúlyos és elhízott emberek számát illetően. Az okok feltérképezése és a tenni vágyás gondolata már megfogalmazódott, számos szaktekintély foglalkozik e területtel, egyértelműen a mozgásszegény életmód és a helytelen táplálkozás áll mindezek hátterében. Az állandó rohanás, a nők és férfiak egyenjogúsága, az állandó ingázás, a szakmai és ezzel együtt egzisztenciális, valamint családi háttér megteremtése miatt az emberek kapkodják a fejüket, mindenki igyekszik minden fronton megfelelni, így sajnos többeknek nem marad idejük, egészségük megóvására.

Hívjuk segítségül a technika vívmányait!

Mikor már nagy a baj, sokkal nehezebb elkezdeni mindent, sokan csak egy betegség felismerése után jutnak el arra a szintre, hogy változtassanak, pedig a legfontosabb a prevenció lenne. Nem lesz mindenki maratoni futó, világbajnok vagy olimpikon, nem ez lenne a cél, hanem hogy elkezdjük valahol, felismerve egyéni lehetőségeinket, és korlátainkat. Már napi fél óra sétával is teszünk egészségünk megőrzéséért. Nem vagyunk egyedül, már néhány ezer forintért kaphatóak lépésszámlálók, amelyek segítenek, hogy ellenőrizhessük a megtett távolságot, az elégetett kalóriák mennyiségét, valamint akad olyan is, ami már pulzusmérésre is alkalmas, ezek között is óriási tudásbeli különbség van. Itt a jó idő, még edzőterembe sem kell menni.  Kezdd el ma! !Menj ki a szabadba és sétálj, hidd el menni fog és még jól is érzed magad! Ugyanis az egészségügyi jótékony hatása mellett a mozgás jó közérzetet varázsol, jókedvünk lesz, sokkal könnyebben tudjuk kezelni a napi stresszt, kihívásokat.

Az okosórák széles tárháza

Természetesen ez a kezdet. Az út hosszú, de semmi mással sem kell foglalkoznunk, csak azzal, hogy napról-napra könnyebb lesz, és egyre jobban megy, többet bírunk. Ha már elég fittnek érezzük magunkat, elkezdhetünk futni is. Mindezekhez számos mobil alkalmazás is támpontot adhat, de a technikai modernizáció révén, olyan műszaki kütyük széles körét kínálják a gyártók, amelyek segítségével a haladók már komoly edzésterveket is követhetnek (ha a futásnál maradunk, említem példaként a résztávos futást, amikor meghatározott rövid szakaszokat kell adott időre, vagy maximum pulzus megjelöléssel futni, itt leginkább a gyorsaság a lényeg). Az ilyen összetett edzésterveket az okosórákhoz (GPS-es, pulzusmérős) kapcsolható mobil alkalmazáson keresztül tudjuk rögzíteni, majd Bluetooth-on keresztül tudjuk feltölteni és már indulhatunk is edzeni! Ezek már sok esetben GPS-el rendelkeznek, műholdas jeleken keresztül bemérik pontosan a távolságokat, vagyis minket és az útvonalat, amelyen haladunk. Léteznek még vízálló típusok, hiszen van, aki úszásra használja, például triatlonosok. Árban a különbséget, mint minden műszaki terméknél (a márkát figyelmen kívül hagyva) a funkciók és lehetőségek tárháza adja (színes-vagy mono kijelző, van-e benne GPS, vízállóság, pulzusmérésre alkalmasság). Nekünk pedig aszerint kell döntenünk, hogy milyen célból szeretnénk használni. A GPS-es, pulzusmérős-és vízálló órák általában a legdrágábbak. Léteznek olyan órák, amelyek csuklón is képesek pulzusmérésre, viszont akadnak olyanok, amelyekhez külön pánt vásárlása szükséges, azoknak, akik edzésterveket követnek, vagy élsportolók ajánlott a pulzusmérő öv vásárlása.

Lazulj el! Hallgass zenét! Fülhallgató kell és mozgásra fel!

Táplálkozás

Sportolás közben kikapcsolunk, vannak, akik ilyenkor szeretnek az élet nagy dolgain merengeni. Nem vagyunk egyformák, ez nagy igazság. Azonban ha nem madárcsicsergésre és a természet egyéb hangjaira vágysz, hallgass zenét, lazulj el! Számos típusú és márkájú fülhallgató közül választhatsz, mindenkinek más típus jön be. Lényeg, hogy megtaláld az igazit és hű társad legyen az „énidő” alatt. Léteznek fülbe „bedugós” darabok, amelyek mozgás közben is a helyükön maradnak, nem mozdul el, nem zavar a mozgásban. Vannak, akik nem szeretik, ha a fülükben valami van, mert egyszerűen zavarja, nyomja, nekik kifejezetten ajánlatos az úgynevezett „retro”, fejet átívelő fejpánt, ami viszont elődeikhez képest, sokkal kisebb súlyú és biztonságos érzetet ad, nem esik le. Azoknak, akik pedig attól tartanak, hogy a hőn áhított darab majd útközben észrevétlenül elvész, ajánljuk a hátul összekötő zsinórral ellátott, a bedugós részt egy fül mögé rögzíthető, hosszabbítással rendelkező verziót.

A változás lehetősége bennünk rejlik

De térjünk vissza a másik fontos kérdéskörhöz, ami az egészséges táplálkozás, ugyanis a kettő együtt működik hatékonyan. Ezek a sport órák irányt mutatnak, az elégetett kalóriák számának rendszeres nyomon követése segítséget ad a szükséges napi táplálékmennyiség kiszámításához is. Az órák között megtalálhatóak már a legmagasabb színvonalú termékek is, amelyek szinkronizálhatóak mobiljainkkal, ezen keresztül applikációk széles köre nyújt támogatást a napi bevitt táplálék rögzítésében és vizsgálatában is, összetételük szerint.

A lényeg tehát, hogy akarjunk nagyot álmodni, higgyük el, hogy képesek vagyunk rá és nem utolsósorban fogadjuk el, hogy az eredmény nem azonnal mutatkozik meg. Azonban, ha kitartóak vagyunk, minden nap mozgunk egy kicsit, fokozatosan emelve a mennyiséget, az eredmények is szembetűnővé válnak. Már néhány kilóval könnyebben is sokkal energikusabbak és vidámabbak leszünk, a sikerélmények pedig előre repítenek bennünket és a mindennapokat is szebbé varázsolják.