Gumit le!

Miért cserélünk?

Téli gumival járni nyáron nem csak luxus, de veszélyes is. Megnő a fékút ha vizes az út és veszít az autó a kanyarstabilitásából is. Arról nem beszélve, hogy a téli gumi a jobb tapadás miatt nyáron gyorsabban kopik és még többet is fogyaszt az autó. Érdemes tehát cserélni. Az általános vélemény az, hogy a tartós 7 fok feletti hőmérsékletnél már le lehet cserélni a téli gumit nyárira.

Kéne egy jó gumi!

Biztonságos, jó komfortérzet, esőben is jól tapad, hosszabb futásteljesítmény és olcsó. Öt olyan állítás, amiből mindig csak négy lehet igaz egy adott abroncsra. De ha mégis mindhez ragaszkodunk, akkor van egy javaslatunk: Continental PremiumContact 6. Mondjuk inkább megfizethető, nem olcsó, de tegyük hozzá, a kétrétegű futófelület anyagának, a kristályos szerkezetű szilikának köszönhetően legalább 15%-al megnöveli a futásteljesítményt. Érdemes elolvasni a teszteket róla, ha minőségi gumit keres.

A legjobb értékelést a német Auto Bild tesztjén a Michelin Pilot Sport 4 kapta. Ez a széria mindig is az élvonalban volt, most sincs ez másként, de az ára sokakat elriaszt, mert a népítéletekben gyakran említik a gyorsabb kopását. Hasonlóan jó eredményt ért el a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 és a Falken Azenis FK510 is. Az ajánlott abroncsok között szerepel még a Fulda SportControl 2 és a Hankook Ventus S1 evo.

Négyévszakos abroncsok használatát csak azoknak javasolhatjuk jó szívvel, akik keveset közlekednek autójukkal, havazásban, ónos szitáláskor, csúszós utakon nem ülnek autóba. Akik csak nagy városban közlekednek néhány km-re lévő munkahelyükre, s azt is nagy forgalmú, síkosságmentesített utakon teszik meg. Számukra valóban alternatíva lehet a négyévszakos abroncs.
Meg kell említeni azonban azt a hátrányát, hogy míg a “cserélgető” autós társaink átlag 4 szezont járnak egy-egy garnitúrával, addig a négyévszakos hamarabb szorul majd cserére, hiszen évente két szezont is fut. Ha napi szinten használja autóját a fenti paraméterek szerint, akkor már érdemes utánaszámolni, hogy melyik variáció kifizetődőbb. A biztonság pénzben nem kifejezhető, valamint négyévszakos abroncsokkal korlátozott lesz járműve rendelkezésre állása!

Acélfelni, alufelni?

Én mindkettőre szavazok. Az alufelnin a nyári gumik várják a tavaszt, télen pedig inkább az acélfelni, autónk téli “surranói” eleve erre vannak felrakatva. Így bármikor, amikor az időjárás már alkalmas, cserélhető a téli és nyári abroncs anélkül, hogy be kéne jelentkezni gumishoz, be kéne pakolni a csomagtérbe, majd ugyanezt visszafelé is. Nem rossz, ha van egy nyomatékkulcs, de ami ennél sokkal fontosabb az otthoni kerékcseréhez, az a helyes emelési ponton való emelés. Súlyos károkat lehet okozni több autó típusnál, ha rossz helyen emeljük meg. Ha ezekre figyelünk, akkor pár szezon alatt megtérül egy szett acélfelni. De ne felejtsük el, hogy az időnkénti futóműállítás nem úszható meg, és nem is szabad nagyon elodázgatni, mert vészhelyzetben egy helyesen beállított futómű az életünket mentheti meg.

Tavaszi verdafürdő

A síkosságmentesítésre használt útszóró anyagok nem használnak az autóknak sem. A tél folyamán is jótékony hatású egy-egy alvázmosás beiktatása, de a tél végeztével mindenképpen ajánlatos egy alapos mosás-takarítás. Jobb időben elkapni a kezdődő rohadásokat, mint a műszaki vizsga előtt szembesülni egy előrehaladott állapottal. Vannak típusok, amelyek fokozottabban hajlamosak a rozsdásodásra, ezeknél még nagyobb figyelmet kell fordítani az érintett karosszéria elemek védelmére. A legendásan extrém rohadási hajlandóságot mutató Mazdákat pedig már vásárlás után érdemes üregvédelemmel ellátni.

A latyakos, sáros idő elmúltával át kell vizsgálni az autót, megelőzendő a kisebb festékhiányokból kiinduló korrodálódást. Apróbb felületi karcokat javíthatunk polírozással, szükség esetén gyári színnel egyező javító festékkel, azonban a nagyobb sérüléseket bízzuk szakemberre.

A belső takarítás során – alapos porszívózást követően töröljük át a felületeket az anyagnak megfelelő ápolószerekkel, kendőkkel. Fontos a jól megválasztott ápolószer, mivel idővel a nyári erős napsugarak idővel minden anyagot kikezdenek, de jobb ezt minél inkább elodázni. Tisztítsuk meg a szellőzőket is a lerakódott szennyeződésektől és fordítsunk figyelmet a pedálok felületére is. Ha elhasználódott mielőbb gondoskodjunk cseréjükről!

Mi kerüljön a szélvédőmosó tartályba?


Az utóbbi években többször is elém került a tablettás instant ablakmosó “folyadék”. Jópofa dolognak tűnik, kis helyet foglal a kesztyűtartóban, bármikor rendelkezésre áll, akár 4 literhez is elegendő egy tabletta, a legtöbb típus bogároldót is tartalmaz, környezetbarát, és nem tartalmaz egészségkárosító anyagokat. Ez mind szép és jó, de ilyenkor mindig belegondolok, hogy a semmi közepén fogyok ki a nedűből, nos csak bedobok egyet a tartályba és… És? Víz nélkül nem működik. Tehát menet közbeni tartaléknak önmagában nem alkalmas, mert ha ablakmosót nem tudunk épp vételezni, akkor sanszos, hogy (ioncserélt) vizet sem. Ennyi erővel tarthatunk a csomagtartóban egy üveg ablakmosót is. Otthon meg pláne, hiszen még olcsóbban is megúszhatjuk a nagyobb kiszerelésük miatt. További hátránya még, hogy csak nyáron használható, mivel fagyállót nem tartalmaz a tabletta. Ennyi erővel a háztáji (mosogatószeres) keverék is tudja ugyanezt, csak épp fillérekért.

Téli, nyári, nem mindegy?

Röviden: nem. Télen nyilván bírnia kell a kemény mínuszokat anélkül, hogy belefagyna a tartályba a lötty. Ezen kívül jégoldó hatásúnak kell lenni és inkább a koszos, sáros szennyeződésekre kell hatásosnak lennie. Ellenben nyáron egészen más feladatot kap: meg kell küzdenie a szélvédőn szétkenődött szerves maradványokkal, rovartetemekkel, zsíros foltokkal. Ha nem a megfelelő folyadékot használjuk, ugyan kitartó spricceléssel megszabadulhatunk a kilátást zavaró pacáktól, de az ablaktörlő gumitól is – rövidesen. A makacs szennyeződések hamar tönkreteszik az ablaktörlő gumit, egy jó minőségű cseredarab nem épp filléres tétel. Érdemes az évszakváltáskor mindig teljesen kifogyasztani a tartályt, majd csak ezután feltölteni.

A gumifák sem nőnek az égig

Motoroknál kiemelt szerepet kap a jó minőségű, jó állapotú gumiabroncs. Különösen fontos lecserélni akkor is, ha még bőven a kopásjelző felett van a minta, de már az öregedés jeleit mutatja. Egy megkeményedett, hajszálrepedésekkel tarkított gumiabroncs inkább csak orosz rulett még egy kis robogón is. A gumiabroncs kiválasztásának fő szempontját a megfelelő méreten túl a leggyakoribb használathoz kell igazítani. Értem ez alatt azt, hogy egy rendszeresen túrázásra használt motort olyan gumikkal érdemes felszerelni, ami esős időben is megfelelő tapadást produkál, még ha magasabb árkategóriába esik is. Ha az isten háta mögött ér egy nagy zuhé, nem állhatunk félre az autópályán, folytatnunk kell utunkat az első biztonságos helyig. Ha pedig gyakran használjuk terepen, úttalan utakon supermotonkat, akkor jöhet egy jó terepgumi.  De ha mindig csak terv a sarazós hétvége, akkor csak pénzkidobás és többlet fogyasztás az eredmény, bármilyen jól is mutat a körmös gumi.

Nem érdemes a szezonkezdésre hagyni a karbantartási feladatokat sem. Ha inkább csak a motorozás ad élményt, akkor legjobb, ha keresünk egy megbízható szerelőt a környéken, és átnézetjük vele motorunkat. Egy jó szerelő nem csak a kért, vagy előírt karbantartásokat végzi el, hanem át is vizsgálja, felkészíti a szezonra. Gondoskodik a bowdenek kenéséről, orvosolja a hosszú állásból adódó esetleges kontakthibákat. Ellenőrzi a lánc feszességét, felméri a fékbetétek és tárcsák állapotát, elvégzi a műszeres beállításokat, kitisztítja az üzemanyagrendszert. Amikor átvesszük a leszervizelt gépet, ismerteti a kopó alkatrészek hozzávetőleges hátralevő tartamát, így tervezhetővé válnak a költségek, nem ér meglepetésként egy nagyobb kiadás.

Téli kalandok

Az előrejelzések alapján hazánk időjárása nem kedvez a téli sportok szerelmeseinek, de abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a szomszédos országokban számos síközpont várja a síelni vagy snowboardozni vágyókat. Akár az Alpok, akár a Tátra néhány órányi utazásra található csupán, de a lengyel Zakopane is kedvelt úti cél. Ha nem szeretne a hegyekbe utazni, akkor december elejétől korcsolyázhat Európa legnagyobb szabadtéri jégpályáján is, amely nem más, mint a moszkvai Vörös tér. Hasonlót közelebb is találhat, januártól a bécsi Winer Eistraum várja kicsiket és nagyokat, ahol a Rathausplatz válik óriási koripályává és még a curlinggel is megismerkedhet. Azért nekünk magyaroknak is van mire büszkének lenni: A Városligeti Műlyégpálya Európa legöregebb műlyégpályája, 1870 óta várja látogatóit.

Ha pedig a kényeztetést választaná az aktív pihenés helyett, akkor érdemes körülnézni a hazai wellness hotelek kínálatában. Nem igényel különösebb szervezést, kedvcsinálónak mutatunk pár lehetőséget.

Készüljön fel

Ha már megvan az úti cél és a foglalás, akkor nem árt ellenőrizni időben a felszereléseket, ne hagyja az utolsó pillanatra. Érdemes felpróbálni a ruházatot, sícipőket. Különösen a gyerekeknél fontos, az esetleges méretváltozásokból adódó kellemetlenségek elkerülése érdekében. Jó ha tudja, hogy egyes polikarbonátból készült sisakok néhány évente cserére szorulnak, héjazatuk elöregszik, különösen igaz ez a sí és snowboard sisakokra, mivel az erős napsütés fokozottan károsítja anyagukat. Kivétel ez alól a Lexan. Igaz ez a síszemüvegekre is. Jobban jár ha a felszerelések karbantartását még itthon elvégezteti, mert könnyen lehet, hogy külföldön egy SOS waxolásért jóval magasabb árat fog fizetni.

Nagy utazás kis autóval

Ha még nem rendelkezik tetőcsomagtartóval, akkor érdemes körülnézni az univerzális típusok között, mert jóval olcsóbban megúszhatja ezt a költséget. Érdemes azonban a minőségibb darabok közül választani, legjobb, ha a síléctartót, valamint a tetőboxot egy helyen vásárolja, így biztosan kompatibilis darabokat kap. A tetőbox helykínálatának növelése könnyedén megoldható vákuumzsákokkal, amelyekhez célszerű vásárolni egy autós porszívót is megfelelő applikációval.

Kéznél tarthatja az utazás közben legszükségesebb holmikat az ülések háttámlájára szerelhető zsebes tárolókkal, variálható textil dobozokkal.

Ha gyermekekkel utazik, gondoskodjon a minél komfortosabb utazásról. Nem árt lekötni a figyelmüket akár egy új mesével, társasjátékkal. Elfoglaltság nélkül alighanem játszótér lesz az egész autó rövidesen, amely igen balesetveszélyes. Hasznos kiegészítő lehet még az autóstálca a gyerekülésekhez, akkor nem kell a lepotyogó játékok miatt megszakítani az utazást.

Tervezze meg

A GPS nem csak a tájékozódásban segít ha ismeretlen helyen járunk, de hasznos információkkal szolgálhat forgalmi viszonyokról, útdíjakról, várható érkezési időről, önnek tényleg csak a vezetéssel kell foglalkoznia. Habár mobiltelefonokra is elérhető több megbízható térkép alkalmazás is, mégis érdemes megfontolni egy GPS készülék vásárlását, mert a térképcsomagok offline üzemmódban is működnek, amely roaming zónában vitathatatlan előny a mobilokkal szemben. Nagyobb képernyőjük kevésbé vonja el a figyelmet a vezetésről. A tervezett útvonalat érdemes előre átnézni, így pontosan számolhat megyei- és autópályadíjakkal, tankolási lehetőségekkel és a tervezett pihenőkkel.

Mielőtt elindulna

Ellenőrizze, vagy nézesse át autóját szervizben! A téli folyadékok és gumiabroncsok állapotán kívül különösen fontos a hólánc megléte is. Lehet, hogy nem lesz rá szükség, de az Alpokban nem nehéz belefutni extrém időjárási körülményekbe és megeshet, hogy hólánc nélkül nem fogják beengedni az érintett útszakaszokra. Ausztriában például november 1-től április 15-ig kötelező felszerelés, amelyet már a határ közelében ellenőriznek. Készüljön fel a váratlan helyzetekre is! Legyen az autóban meleg takaró, tartalék ivóvíz, 12 V-os vízforraló, a legfontosabb telefonszámok papíron. A szokásos téli felszerelésen és kerékcseréhez szükséges eszközökön kívül jó ha van indító kábele, akkutöltője és egy erős fényű kézi reflektora. Vagy egy start box, amely mindezeket magában foglalja. És ne feledje, kössön biztosítást online! A legnagyobb online biztosítási alkusz cég rengeteg féle biztosítást kínál a Cascon túl is, vadkártól a jégverésig szinte bármire. Itthon nincs szükségünk már a kötelező biztosítás meglétét igazoló iratokra, de ha külföldre utazik legyen önnél a nemzetközi “zöld” kártya, anélkül könnyen bajba kerülhet.

Karácsony a világ tetején

Gondolt már erre? Szerintem sokan eljátszottak már a gondolattal, hogy milyen jó volna megszökni az ünnepi felhajtás összes nyűgje elől! Azok a szálláshelyek, amelyek karácsonykor is fogadnak vendégeket, felkészülnek az ünnepi hangulatra is. Nem marad le a gyertyafényes vacsoráról, sem a karácsonyfáról, a gyerekek pedig megpillanthatják a Mikulást akár épp lesiklás közben. A karácsony a szeretet ünnepe. Szeretni márpedig a világon bárhol lehet.

Jó utat kíván az Olcsóbbat.hu csapata!

Cserélje le!

Még nem jött el a csere ideje, de jó, ha előre gondolkodik, és készenlétbe helyezi téli abroncsait. Érdemes figyelni az időjárás jelentést, és amint hidegebbre fordul az idő máris bejelentkezni a gumisnál. Sokan hagyják az utolsó pillanatra, és addigra bizony nem nagyon válogathatnak az időpontok között – mindenki telítve van.

Vizsgálja meg!

A tavalyi téli gumi általában jó még, ha nem hívták fel a figyelmét tavasszal a cserére. Azért nem árt vetni rá néhány pillantást, biztos, ami biztos. Ellenőrizze a minta mélységét, nézze át nincs-e kirepedezve, vagy idegen tárgy belefúródva. Ha felnin tárolja a téli gumiabroncsokat, akkor nézze át a felniket is.

Milyen gumit?

Ha új szett vásárlása válik szükségessé, akkor gondolja át, mennyire volt megelégedve a jelenleg használt abroncsokkal. Ha nem volt vele gondja semmilyen időjárási- és útviszonyok közepette, akkor lehet, hogy nem érdemes kísérletezni. Tartsa meg a márkát, típust, de nézzen körül, mert könnyen lehet, hogy fejlesztettek rajta, és minimális többletköltséggel egy még jobb abroncsot kap. Ha viszont valamely tekintetben elégedetlen volt, akkor érdemes lehet valami mást keresni. A legfontosabb paramétereket keresse ki autója kézikönyvéből, vagy nézze meg a gumikat rajta, azon is megtalálja a méretet. Bár ettől minimálisan eltérhet, de csak a gépkocsi gyártó által megadott ajánlás mértékében.

Mi mit jelent?

A gumiabroncs gyártók egységes jelölést használnak a különféle tulajdonságok jelölésére. Vegyünk egy példát tehát:

205/55 R16 91T

Az első szám, a 205 a profilszélesség, amely mm-ben értendő.
A második szám, az 55 a profilarányt jelöli, amely a profilszélesség és a profilmagasság százalékos aránya. Ebben az esetben 55%. Minél kisebb ez a szám, annál alacsonyabb a gumiabroncs oldalfala, ezáltal jobb a tapadása kanyarban.
R jelölés a radiálabroncs rövidítése, manapság nem is igen lehet mást kapni. 

Szeptemberi bolondokháza az utakon

Gyerekek az autóban

Gyerekülések minden korosztálynak | Gyors navigáció GPS készülékkel | Láthatósági mellény a biztonságos közlekedéshez

Elkezdődött az iskola, ezzel együtt pedig megnyílt a közlekedési bolondokháza is. Az utak zsúfolásig teltek, mindenki rohan dolgozni, előtte pedig még igyekszik leadni a gyerekeket az iskolába, óvodába. Hozzászokhattunk már, hogy ilyenkor bizony a megszokott dugóknál is nagyobbak alakulnak ki, ahol pedig nem, ott is igen csak figyelni kell a közlekedésre, lehetőleg az eddiginél is fokozottabban.

Kerüld el a dugókat GPS készülék segítségével! >>

Amikor az autó is figyel a biztonságra…

20120520-autosbiztonsag-olcsobbat-hu-01

Tolatókamerák kedvező áron | Elektromos autós kellékek | MP3-lejátszók autóba

A technológia fejlődésével nemcsak javul az autók teljesítménye, nemcsak környezetbarátabbak lesznek kedvenc négykerekűink, de a gyártók arra is odafigyelnek, hogy különböző megoldásokkal segítsék a biztonságos vezetést és a balesetek elkerülését. Persze szó sincs arról, hogy a számítógépek leveszik a vállunkról a terheket, de az kétségtelen, hogy megkönnyítik, kényelmesebbé teszik a dolgunkat, sőt olyan szituációkban is közreműködnek, amiben a vezető érhető korlátok miatt eleve hendikeppel indulna. Mutatunk néhány példát!

Villogj a verdáddal!

20120323-autofenyezes-olcsobbat-hu-01

Közkedvelt autóápoló szerek | Autós kiegészítők, alkatrészek | Olcsó autóápoló eszközök

Elkerüljük a kéretlen dumát, nem futunk felesleges köröket, inkább rögtön belecsapunk a közepébe: a kosz nem sorolható az autók alaptartozékai közé, így amit rétegről rétegre összegyűjtöttél rajta a tél folyamán, éppen ideje lecsapatni!