Cserélje le!

Még nem jött el a csere ideje, de jó, ha előre gondolkodik, és készenlétbe helyezi téli abroncsait. Érdemes figyelni az időjárás jelentést, és amint hidegebbre fordul az idő máris bejelentkezni a gumisnál. Sokan hagyják az utolsó pillanatra, és addigra bizony nem nagyon válogathatnak az időpontok között – mindenki telítve van.

Vizsgálja meg!

A tavalyi téli gumi általában jó még, ha nem hívták fel a figyelmét tavasszal a cserére. Azért nem árt vetni rá néhány pillantást, biztos, ami biztos. Ellenőrizze a minta mélységét, nézze át nincs-e kirepedezve, vagy idegen tárgy belefúródva. Ha felnin tárolja a téli gumiabroncsokat, akkor nézze át a felniket is.

Milyen gumit?

Ha új szett vásárlása válik szükségessé, akkor gondolja át, mennyire volt megelégedve a jelenleg használt abroncsokkal. Ha nem volt vele gondja semmilyen időjárási- és útviszonyok közepette, akkor lehet, hogy nem érdemes kísérletezni. Tartsa meg a márkát, típust, de nézzen körül, mert könnyen lehet, hogy fejlesztettek rajta, és minimális többletköltséggel egy még jobb abroncsot kap. Ha viszont valamely tekintetben elégedetlen volt, akkor érdemes lehet valami mást keresni. A legfontosabb paramétereket keresse ki autója kézikönyvéből, vagy nézze meg a gumikat rajta, azon is megtalálja a méretet. Bár ettől minimálisan eltérhet, de csak a gépkocsi gyártó által megadott ajánlás mértékében.

Mi mit jelent?

A gumiabroncs gyártók egységes jelölést használnak a különféle tulajdonságok jelölésére. Vegyünk egy példát tehát:

205/55 R16 91T

Az első szám, a 205 a profilszélesség, amely mm-ben értendő.
A második szám, az 55 a profilarányt jelöli, amely a profilszélesség és a profilmagasság százalékos aránya. Ebben az esetben 55%. Minél kisebb ez a szám, annál alacsonyabb a gumiabroncs oldalfala, ezáltal jobb a tapadása kanyarban.
R jelölés a radiálabroncs rövidítése, manapság nem is igen lehet mást kapni. 
A következő kétjegyű szám, példánkban 16 az abroncs átmérőjét jelöli, amely zollban, vagyis hüvelykben van megadva.
A következő kétjegyű szám, a 91 a terhelési indexet jelöli. Azt mutatja meg, hogy a legnagyobb biztonsági nyomásra fújt abroncs mekkora terhet bír el. Egységes jelölés, és szinte minden gyártó honlapján megtalálható táblázatba szedve a számok jelentése kg/abroncsra bontva. A példa esetében a 91 615 kg-ig terhelhető.
Az utolsó betű pedig, a sebességindex, amely itt most T. Azt mutatja meg, mi az a legnagyobb sebesség, amelyet teljes terhelés mellett képes elviselni az abroncs. Szintén egységes jelölés, de lássuk melyik mit is jelent, lássuk a leggyakoribbakat:
H: 210 km/h
P: 150 km/h
Q: 160 km/h
R: 170 km/h
S: 180 km/h
T: 190 km/h
V: 240 km/h
W: 270 km/h
Y: 300 km/h

Ezen kívül vannak még speciális tulajdonsággal bíró abroncsok, lehet speciálisan megerősített (RF), vagy defekttűrő.


Négyévszakos gumiabroncs érvek és ellenérvek

Három előnyös tulajdonsága van ennek a gumitípusnak, azonban jobban megnézve annyira nem előnyös, hogy megérje. Az egyik, hogy nem kell több szett gumit tárolni, tároltatni, elegendő egy. A másik, hogy megszabadul a cserével járó procedúrától, nem kell lesnie az időjárást. A harmadik pedig, hogy árban kedvezőbb egy szett gumi, mint kettő. Viszont ha nem csak a pillanatnyi bekerülési költséget nézzük, hanem az élettartamot, valamint a saját biztonságunkat, akkor megint másként fest a négyévszakos.
Egy szett gumi megvásárlásával árban jobbak vagyunk, de viszont hamarabb fog elkopni, kevesebb, mint fele megtett út/idő után ismét költeni kell rá. Annyira nem jó üzlet.
Ha választania kellene biztonság és évi két macera, tárolás között, akkor biztosak vagyunk benne, hogy Ön is a biztonságra szavaz. Mert tudni kell, hogy ezek az öszvér gumik mindent tudnak – egy kicsit. Télen is jók – jobb híján, de ha már havas, jeges takarítatlan útszakasz, vagy nagyon kedvezőtlenül lehűl az aszfalt, akkor egyáltalán nem biztonságos. Ugyanez a helyzet a nyári rekkenő hőségben, bár el lehet vele gurulni, de a kopásra is érzékenyebb, valamint nem igazán nyári gumi. Összegezve azt látjuk, hogy amit nyerünk vele azt el is bukjuk máshol, máson. Tanácsunk tehát az, hogy inkább maradjon télen a téli, nyáron pedig a nyári gumi mellett.

Kivétel természetesen itt is akad, nem is akármilyen! A Michelin 2015-ös fejlesztésű CrossClimate névre hallgató négyévszakos gumija igazán figyelemre méltó. Ezt jó szívvel ajánljuk, mert valóban kiemelkedő, jó minőségű termék, a Michelin azt ígéri, ezzel a gumival havas úton sem kell aggódnia a gumik miatt. Miben rejlik a CrossClimate nagyszerűsége? Maga a gumikeverék, amely képes a nagy hőmérsékleti különbségeket elviselni anélkül, hogy károsodna az anyag. A mintázat pedig szintén egyedi fejlesztés, V minta vízszintes rovátkákkal, vagyis fogaskerék-szerűen működve megfelelő tapadást biztosít. Minőségét és alkalmasságát tekintve ne legyenek kétségei, a német TÜV vállalattól egyedülálló módon megkapta a 3 hópihés minősítést, amely azt jelenti, biztonságosan használható téli útviszonyok közepette. Ha nem szeretne kompromisszumot kötni – elvégre ez is csak egy négyévszakos gumi, még ha kiemelkedően jó is, bátran használja nyáriként a fagyokig, s ha leesett az első hó – ha egyáltalán esik, akkor is ráér lecseréltetni, így kímélve téli gumiszettjét.

Készítse fel!

Autójának is dukál a téli ápolás. Ellenőrizze, vagy ellenőriztesse a fagyálló folyadékot, és töltse fel tiszta folyadékkal, ha szükséges. Érdemes a nagyobb hidegek előtt az akkumulátort is megnézni. Lassacskán át kell térni a téli ablakmosóra, ha kifogy a tartály már jobb, ha télit tölt bele. Nézze meg az ablaktörlő gumijainak állapotát is. Ha már kopottas, néhol csíkokat hagy maga után, akkor még az esősebb időszak előtt cserélje le újakra. A méret mellett ne csak az árat nézze! Tapasztalatunk szerint az olcsó, filléres darabok semmit sem érnek. Van amelyik már elsőre is csúnyán töröl, van amelyik kibír 4-5 használatot, s csak aztán mutatja ki a foga fehérjét. Mérettől függően 2-4.000 Ft-tól már minőségibb példányokat lehet kapni, de ha nem akar magának bosszúságot, keresse a Bosch termékeit. Jó szolgálatot tehet, ha van a csomagtartóban 1-2 meleg takaró, puha, karcmentes törlőkendő, valamint jobban jár, ha a szövet szőnyeg helyére gumiszőnyeget tesz télire.